Det du bør vide om sejlads med motor i frostvejr

Her får du et par tips til at få din motor til at sejle optimalt og problemfrit når temperaturen nærmer sig frysepunktet.

På den nordlige halvkugle nærmer vinteren sig med hastige skridt, og måske har du allerede klargjort din båd og motor til vintersæsonen, eller også har du besluttet dig for at lade båden ligge i vandet vinteren over – hvilket giver god anledning til at fokusere tiden på vandet til fiskeri, jagt eller sejlsport i køligere vejr. Det kan også være vinteropbevaring ikke er en mulighed, da fiskeri eller anden aktivitet på vandet er en del af dit erhverv – og derfor skal du netop sørge for, at din motor kan klare det kolde vand. Faktisk er Mercury påhængsmotorer konstrueret til at fungere ved temperaturer langt under frysepunktet, så du kan sagtens stole på, at din motor kan klare en vintersæson i vandet – selvfølgelig med visse forbehold.

 

Uanset hvor forfriskende en tur på vandet i det kølige vejr kan lyde, skal du sikre dig, at din påhængsmotor og båd er klar til at modstå kulden. Så inden du tager afsted, skal du huske på følgende anbefalinger: 

  • Hvis du har en 4-takst påhængsmotor, skal du tjekke brugermanualen for at få råd om korrekt olieviskositet til drift i koldt vejr.

  • Det mest almindelige problem med påhængsmotorer i koldt vejr er tilfrysning af den nederste del af motorbenet og udstødningen, hvilket opstår, når påhængsmotoren er trimmet op. Så bliver det resterende vand fanget i den nederste del af motorbenet og fryser til is, hvis lufttemperaturen er lav nok. Frosset vand i din påhængsmotor kan resultere i alvorlige motorskader og stopper som minimum udstødningen. Lad derfor gerne motoren være trimmet ned i frostvejr, med behørig tanke på skader fra isskruninger.

 

HUSK: Når lufttemperaturen falder til under frysepunktet, skal du altid lade motoren være trimmet ned når båden ligger i havn.

  • Efter dine udflugter på vandet, skal du huske at tage bundproppen ud og vippe stævnen opad, så alt vand kan løbe fra, eller ned til lænsepumpen.

  • Benzin der indeholder alkohol (ethanol eller methanol) kan forårsage dannelse af syre under opbevaring, hvilket kan beskadige brændstofsystemet. Hvis du derfor bruger benzin der indeholder alkohol, skal du tømme så meget som overhovedet muligt fra brændstoftanken, brændstofslangen og brændstofsystemet.

  • Fyld herefter brændstoftanken og motorens brændstofsystem med behandlet brændstof (tilsæt konserverende additiv) for at forhindre urenheder og belægninger, additivet eliminerer også kondensvand og forhindrer isdannelse.

Ved at følge disse enkle tips (og læse brugermanualen) til din motor, vil den automatisk holde længere og være i tip-top og klar til en ny sæson i vandet til foråret.