Hvad skal du have styr på, inden du tager ud på vandet?

Hvad skal du have styr på, inden du tager ud på vandet?

Du har måske netop anskaffet en motorbåd, og det kribler i maven efter at komme ud på vandet, så hurtigt som muligt. Du har taget det største skridt, og nu er det vel bare at få den i havnen, dreje nøglen om og sætte motoren i omdrejninger? Og det er da også det du skal! Der er bare liiige et par ting, der skal være styr på inden - både for at for at sikre sikkerheden ombord og for undgå at få nogle ærgerlige bøder.

Inden du lægger fra kaj skal du sikre dig, at der ombord er:

  • De nødvendige beviser/certifikater, der viser at kaptajnen kan styre båden
  • Bevis på at du har den lovpligtige ansvarsforsikring
  • Redningsveste til alle ombord
  • En ædru kaptajn (eller under 0,5 promille)

Nødvendige certifikater

Speedbådsbevis
Der gælder den meget simple regel, at du skal have et speedbådsbevis for at føre en speedbåd. Hvorvidt en båd beregnes som en speedbåd afhænger af dens længde i forhold til dens Kw/hestekræfter. Det måles sådan, at hvis bådens motorkraft målt i kW overstiger bådens længde^2 + 3 betegnes det som en speedbåd. For eksempel er en båd på 4 m og under med en motor på 19kW/25 hestekræfter eller derover er en speedbåd. Hvis samme motor sidder på en 4,5 m lang båd, er det ikke længere en speedbåd. Jo længere båden er, jo flere hestekræfter kan den altså have, før det er en speedbåd. Søfartsstyrelsen har en beregner der ud fra din båds motorkraft ift. længden kan vise dig, om din båd kræver speedbådsbevis. Den kan du finde her.
Speedbådsbeviset skal du have for at sikre dine medpassagerers og din egen sikkerhed. Derudover kan det gå hen og blive en dyr fornøjelse, hvis du mangler det. Bøden starter på omkring 3000 kr og øges efter hver hændelse, hvor du bliver taget. Båden kan efter 3 gange blive beslaglagt.

Du får dit speedbådsbevis ved at gennemføre en prøve der viser at du har kendskab til søvejsreglerne, simple knob og stik, sikkerhedsudrustning og redningsudstyr. De fleste steder koster det omkring 800-1000 kr med et prøvegebyr på 500 kr at tage beviset og det kan gøres på en enkelt dag. Der findes mange udbydere, som man kan få et overblik over med en hurtig søgning på nettet og nemt booke en prøve til weekenden efter. Du skal være fyldt 16 år for at tage det.

Yachtskipper
Hvis ikke den fede titel er grund nok i sig selv, kan du, for at få lov til at føre en båd der er mellem 15 og 24 meter i længden, tage beviset som Yachtskipper.

Yachtskipper uddannelsen har to trin: yachtskipper af 3. grad giver dig ret til at være styrmand på fritidsfartøjer i fart på alle have og retten til at føre fritidsfartøjer på op til 24 meter i Østersøen og Nordsøen, omkring de Britiske Øer, Norge, Færøerne og langs Grønlands kyster. For en rigtig verdensborger er det måske for småt og så kan du videre tage beviset som yachtskipper af 1. grad, der giver dig lov til at sejle på alle have.

Duelighedsbevis
Et duelighedsbevis er en rigtig god ide at have hvis du sejler meget. Særligt hvis du har en sejlbåd over 15 meter. Et duelighedsbevis tæller også som et speedbådsbevis. Det koster omkring 1000-4000 kr. og kan tages på en weekend.

Vandscooter
Du skal have et særligt bevis for at sejle en vandscooter. Hvis du har et fritidssejler bevis såsom et speedbådsbevis, kan du nøjes med at bestå den praktiske del af vandscooterprøven. Det koster typisk 1000 kr. og fås ofte de samme steder som du kan tage et speedbådsbevis.
Vær opmærksom på at vandscootere og jetski er ulovlige i Københavns Havn.

Godkendte udbydere af sejladsprøver (inklusiv speedbådsbevis) kan findes her. Det er dog steder som ikke findes på listen hvor du kan også kan tage diverse beviser. 

Ansvarsforsikring

Det er blevet lovpligtigt for alle både, der kræver speedbådsbevis at have en ansvarsforsikring. Den beskytter dig imod økonomiske følger af skader som du evt. påfører andre. Du skal medbringe dit forsikringscertifikat under sejladsen, eller et klistermærke, der viser at båden er forsikret, hvilket fås gennem den digitale certifikatløsning på Bådbogen.

Redningsveste

Alle fartøjer, der ikke er fortøjet i en havn, skal have redningsveste eller svømmeveste til alle personer ombord. Om sommeren behøver du ikke have dem på (det skal du om vinteren) men kan nøjes med at have dem klar, hvis der skulle ske noget. Men tag endelig redningsvesten på! Hvis du falder over borde, kan du ikke bruge redningsvesten nede i kahytten til meget. Det koster 600 kr. i bøde pr redningsvest der mangler, så det er jo også et incitament i sig selv.

Promillegrænse

Mange tænker ikke særligt over deres promille, når de er ude på vandet. Der er trods alt meget få ting at støde ind i og en sommerdag med fiskeri eller vandski kalder ofte på kolde bajere. Men det er i det fleste tilfælde ulovligt for kaptajnen at få mere end en enkelt genstand. For planende speedbåde, skibe over 15 meter og vandscootere gælder nemlig en promillegrænse på 0,5 promille - den samme grænse som er tilladt når du kører bil. For andre fartøjer som fx en lille motorbåd der ikke kan betegnes som en speedbåd, gælder at man ikke må være for påvirket til at kunne føre båden på sikker vis.

Så skal det også lige understreges at det bestemt kan gå rigtig galt hvis man har fået for meget under vesten ude på vandet og at det er vigtigt, at i hvert fald føreren af båden er helt klar i hovedet. Måske er der ikke så meget at støde ind i på åbent hav men der er mange andre ting der kan gå galt. €œKun en tåbe..” - og alt det der!

CE-mærkning

Dette er noget du med al sandsynlighed har, men som du alligevel skal være sikker på - særligt når du køber en brugt båd eller hvis du har bygget din egen båd (og så kæmpe respekt for det!). CE-mærkning fungerer som en slags rejsepas for båden der sikrer dens fri bevægelighed på EU’s indre marked. Hvis ikke båden er CE-mærket kan man få problemer med forsikringen, og det vil endda være ulovligt at benytte fartøjet eller sælge det videre.

Det er nemt!

Hvis du starter fra scratch med en båd og intet andet, kan du bestille det hele fredag, tage bevis lørdag og være på vandet søndag. Bare husk på den klassiske BARP huskeregel for de vigtigste ting (Bevis, Ansvarsforsikring, Redningsvest og Promille)!